De Relatiedesk Apeldoorn – een initiatief van Stimenz – is een laagdrempelig en kosteloos loket voor mensen met vragen over hun relatie. Dat kan van alles zijn: welke partner past bij mij, hoe zorg ik dat we minder ruzie maken, hoe gaan we goed uit elkaar? Simone (57) klopte bij de Relatiedesk aan omdat ze wil scheiden.
1. Hoe ziet je dagelijks leven eruit?
“Ik werk parttime bij het ondersteunend personeel van een school in Apeldoorn. Naast mijn baan steek ik veel tijd in mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik heb verschillende hobby’s en ik volg een opleiding. Op termijn wil ik graag een andere richting op met mijn loopbaan, maar op dit moment vraagt mijn echtscheiding veel energie.”
2. Kun je vertellen wat er in je relatie speelt?
“Mijn man is alcoholist, maar hij ontkent dat zelf. Eigenlijk had ik tien jaar geleden al van hem willen scheiden, maar voor de kinderen heb ik dat niet gedaan. Inmiddels zijn zij het huis uit. De situatie escaleert steeds vaker en er gebeuren vervelende dingen. Maar mijn man wil per se niet dat ik wegga. Hij werkt niet mee en stalkt me, ik moet dus in mijn eentje ontdekken hoe we zonder al te veel kleerscheuren uit elkaar kunnen gaan. Daarin zoek ik nu een weg.”
3. Hoe ben je in contact gekomen met de Relatiedesk?
“Met een vertrouwenspersoon op mijn werk heb ik een gesprek gehad over mijn relatie. Samen kwamen we tot de conclusie dat het slim was om Stimenz in te schakelen. Ik wist al dat zij hulp gaven in dit soort situaties, en ik zag dat ze een Relatiedesk hadden. Dat leek me een goed startpunt. Ik weet wel waar ik naartoe wil werken, maar niet welke praktische stappen ik moet zetten om er te komen.”
4. Wat heeft de Relatiedesk voor je betekend?
“Ik ben heel goed geholpen. Drie dagen nadat ik belde, had ik al een afspraak. Ik kreeg een gesprek met een sociaal werker en een mediator. Samen hebben we op een rijtje gezet wat me te doen staat. Ze gaven bijvoorbeeld aan dat het slim was om contact op te nemen met de wijkagent en de huisarts, zodat die weten wat er speelt. Van de mediator kreeg ik tips om het gesprek met mijn man zo goed mogelijk aan te pakken – al is dat bijna onmogelijk. Ik kreeg ook goede lijntjes naar mensen die me advies kunnen geven, zoals een scheidingsadvocaat.
Na dit gesprek ben ik gekoppeld aan een maatschappelijk werker. Die begeleidt me nu in het proces, het is fijn dat ik met haar kan sparren. We hebben binnenkort een gesprek over de financiën bij echtscheiding, want daar maak ik me wel zorgen over.”
5. Wat zie je als de voordelen van zo’n ‘relatieloket’?
“Voor mij was het vooral fijn dat ik zo snel terechtkon bij de Relatiedesk en dat ze me veel praktische informatie gaven. Ze weiden niet uit over zaken die er niet toe doen, maar komen met tips waar je meteen mee aan de slag kunt. Ik heb weinig geld te besteden en kan dan ook geen dure advocaat inhuren om dit voor mij te regelen. Door dit traject word ik geholpen om zelf actie te ondernemen. Het is mijn wens om de scheiding goed aan te pakken, zodat het voor ons beiden zo min mogelijk schade geeft.”
Om privacyredenen is de naam van Simone gefingeerd. Simone is niet de vrouw op de foto. Wil je meer weten over de Relatiedesk? Neem dan contact op met projectleider Suzanne Valk.