Gemeenten moeten met ingang van 2018 een andere bekostigingssystematiek invoeren voor een deel van de J-GGZ.
De regio Midden-IJssel/Oost-Veluwe heeft ervoor gekozen de DBC’s van de specialistische J-GGZ te wijzigen en gaat daarbij uit van inspanningsgerichte uitvoeringsvariant.
Dat betekent dat gemeenten en aanbieder een afspraak maken over de levering van een product of dienst in een afgesproken tijdseenheid (minuten, uren of dagen).
Administratieve wijzigingen
Dit betekent voor u als zorgaanbieder dat er aanpassingen nodig zijn in uw software en wijze van registratie. Dit is een administratieve wijziging en heeft dus geen invloed op de zorg die cliënten ontvangen. De wijziging zorgt voor minder administratieve lasten. In de komende periode houden wij u op de hoogte over de voor u belangrijke stappen in deze verandering.
Op 27 maart '17 hebben we gecommuniceerd wat de overstap op de nieuwe bekostigingssystematiek voor u betekent (lees het bericht >). Hieronder een uitleg van de manier waarop de overstap op een andere bekostigingssystematiek vormgegeven wordt met daarbij een planning, zodat u zich kan voorbereiden op de uitfasering.
Toelichting proces
Productcodes
De vastgestelde productcodes worden in week 39 gepubliceerd op deze website.
Inschrijving
De huidige raamovereenkomst wordt verlengd. Om de zorg in 2018 te kunnen continueren is het noodzakelijk dat u zich tijdig intekent op de nieuwe bouwstenen die gelden voor de J-GGZ. Intekening is volgens planning mogelijk vanaf week 40 via Negometrix >
Bestandsvergelijking
Voor u als zorgaanbieder is het van belang dat u tijdig een toewijzing (JW301) ontvangt voor cliënten waarvan de zorg doorloopt van 2017 naar 2018. Om mogelijk te kunnen maken dat u de toewijzing voor 1 januari 2018 ontvangt, is het nodig dat de gemeente tijdig uw nieuwe aanvraag ontvangt.
U ontvangt van de gemeente in week 40 een verzoek voor een bestandsvergelijking. Dit vindt plaats via een cliëntenlijst. Deelname aan de bestandsvergelijking is verplicht. Wij zullen als gemeente zoveel mogelijk informatie op voorhand invullen.
Wij vragen u deze cliëntenlijst te controleren en aan te vullen. Hierop geeft u onder andere aan welke cliënten in 2018 zorg blijven ontvangen en welke nieuwe productcode daarbij volgens u hoort. Zoals in de inkoopnotitie J-GGZ 2018 is aangegeven bepaalt de zorgaanbieder in welke nieuwe categorie een cliënt behoort. Wij vragen u de bestanden zo snel mogelijk terug te sturen naar de gemeente, maar uiterlijk in week 43.
Tussen week 43 en week 47 kan het bestand worden afgestemd tussen aanbieder en gemeente. Dit is alleen nodig als er verschillen in de bestanden zijn met als doel om volledige afstemming te krijgen over het bestand.
JW315
Wilt u na het retourneren van de bestandsvergelijking nog een verzoek om toewijzing doen voor een overgangscliënt (cliënt die niet in het cliëntenbestand staat), dan kan dit via een JW315 bericht. (Lees de invulinstructie Verzoek om Toewijziging JW315 >)
Berichtenverkeer
De facturatie van trajecten die starten in 2018 vindt alleen plaats met een JW303-D. De regio MiddenIJssel/Oost-Veluwe maakt gebruik van de regieberichten JW305 en JW307. We vragen u te zorgen dat uw organisatie de JW303-D/304-D, JW305/JW306 en JW307/JW308-berichten uiterlijk 1 januari 2018 kan lezen en versturen. Wanneer u dit als aanbieder niet lukt voor genoemde datum, verzoeken wij u om dit per direct te laten weten aan de gemeenten. Ook zal de facturatieperiode per 01-01-2018 wijzigen van 4-wekelijks naar facturatie per maand.
Klankbordgroep
Om de overstap naar de nieuwe bekostigingssystematiek soepel te laten verlopen maakt de regio MiddenIJssel/Oost-Veluwe gebruik van een klankbordgroep. Op dit moment zijn we gestart met landelijke en lokale aanbieders werkzaam in de jeugd-GGZ. Wilt u deelnemen aan de klankbordgroep of heeft u opmerkingen die bijdragen aan een soepele overgang naar het nieuwe systeem kunt u mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Schema planning
Week 40: Ontvangst cliëntenlijst en werkinstructie t.b.v. de bestandsvergelijking
Week 40-41: Intekenen nieuwe bouwstenen Negometrix door aanbieder
Week 40-43: Aangevulde cliëntenlijst terugsturen naar de gemeente
Week 43-47: Afstemming cliëntenlijst gemeente en aanbieder (optioneel)
Week 44-52: Gemeente gaat de cliëntenlijsten administratief verwerken. Aanbieder ontvangt 301 berichten