Ontwikkelingen inkoop Wmo en Jeugdhulp
De gemeenten van de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe zijn een traject gestart om vanaf 1 januari 2026 tot een nieuw contract te komen voor de maatwerkvoorzieningen Wmo en voor de individuele voorzieningen Jeugdhulp.
Op dit moment wordt er gewerkt aan het opstellen van de inkoopstrategie. Gemeenten hebben aangegeven aparte inkoopcontracten te willen voor Wmo en Jeugdhulp. Voor de begeleiding van het inkoopproces is recent een projectleider aangesteld.
In de maand april willen we ook graag de huidige gecontracteerde aanbieders bijpraten op het inkoopproces en ook ophalen welke zaken belangrijk zijn om mee te nemen in de inkoopstrategie. Hierbij sluiten we aan bij de informatie die onze zorgaanbieders in een eerder stadium al hebben aangereikt. We informeren u zo spoedig mogelijk op welke dag en tijdstip dit overleg gaat plaatsvinden. Mocht u voor nu vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Wijzigingen Raamovereenkomst
Twee maal per jaar (per 1 juli en per 1 januari) kunnen wijzigingen worden doorgevoerd in de regionale Raamovereenkomst en bijbehorende annexen. De gemeenten gebruiken de mogelijkheid per 1 juli niet, maar willen per 1 januari 2025 enkele wijzigingen doorvoeren. De tot nu toe voorziene wijzigingen komen met name voort uit de recente aanbesteding Beschermd Thuis. Per 1-1-2025 start het nieuwe contract voor Beschermd Thuis met 10 aanbieders. In de huidige Raamovereenkomst blijven voor MO/BW alleen de productgroep ‘Werkt Mee’ en de productgroep ‘Begeleiding Groep’ (Licht, Basis en Complex) bestaan. De overige zorgvormen MO/BW zijn opnieuw aanbesteed in een andere overeenkomst. Per 1-1-2025 worden de relevante teksten in de onderhavige Raamovereenkomst en bijbehorende annexen aangepast. Deze wijzigingen worden voorgelegd in de reguliere marktconsultatie vanaf eind juni tot midden augustus.
Kostprijsonderzoek
In december 2023 zijn zorgaanbieders geïnformeerd door de Zorgregio over het voornemen om een kostprijsonderzoek te uit te voeren ten behoeve van de tarieven voor de integrale raamovereenkomst. Graag informeren wij u verder over de voortgang hiervan.
De Zorgregio heeft hiervoor diverse bureaus benaderd en uiteindelijk de keuze gemaakt om Bureau HHM het onderzoek te laten uitvoeren. Dit onderzoek zal gesplitst zijn in twee delen. Enerzijds worden de tarieven voor het product Huishoudelijke Hulp (HH) onderzocht en deze zullen (na vaststelling bij de gemeenten) met terugwerkende kracht worden ingevoerd per 1 januari 2024. De aanbieders HH hebben hiervoor reeds informatie aangeleverd en een uitnodiging ontvangen voor een dialoogsessie op dinsdag 12 maart van 9.30 tot 11.30 uur. Aanbieders kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Na deze dialoogsessie krijgen aanbieders de mogelijkheid vragen/opmerkingen te stellen die verwerkt worden. Daarna gaan de gemeenten een definitieve keuze maken en vindt besluitvorming plaats. De verwachting is dat dit proces eind april volledig is doorlopen.
Voor de overige producten Wmo/Jeugd is Bureau HHM op dit moment druk doende om de eerste inventarisatie te maken van de kostprijscomponenten. De kern van de aanpak is dat de regio een dialoog met de aanbieders voert op basis van een vooraf ingevuld kostprijsmodel. De regio start met een zo goed mogelijke inschatting van de verschillende parameterwaarden uit het kostprijsmodel. Dit gebeurt op basis van de beschrijving van de producten en met behulp van de weging van uitkomsten van de huidige tariefopbouw en onderzoek elders (rapportages, benchmarks). Vervolgens worden deze besproken met de aanbieders (marktconsultatie), waarbij aanbieders gevraagd wordt om onderbouwd aan te geven met welke parameterwaarde zij het niet eens zijn en welke waarde zij beter vinden en waarom. Vervolgens is het aan de regio om te bepalen op basis van welke overwegingen zij de keuzes definitief maakt. De definitieve keuzes in het kostprijsmodel worden doorgerekend tot tarieven. Deze tarieven worden gepresenteerd aan de aanbieders.
Voor de Jeugd producten zal de bespreking van de parameterwaarden plaats vinden op maandag 8 april van 15.00 tot 16.30 uur en voor de Wmo producten een dag later op dinsdag 9 april van 15.00 tot 16.30 uur. Vervolgens heeft u als aanbieder twee weken de tijd om input op hetgeen we hebben gepresenteerd te leveren voordat we toewerken naar een finale versie. Daarbij is het de insteek om de tarieven eind juni definitief vastgesteld te hebben. Die gaan vervolgens per 1 januari 2025 in. Uiteraard houden wij u verder op de hoogte over dit traject en zult u ook de uitnodiging voor de sessie ontvangen.