Bij vermoedelijke dyslexie wordt vaak gekozen voor éérst onderzoeken en dan behandelen. De pilot IDEE doet het precies andersom.
Lees- en spellingproblemen komen veel voor bij kinderen op de basisschool. Maar lang niet altijd is ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED) de oorzaak. Marant, IJsselgroep, CentraalNederland en het Kennis- en Behandelcentrum Dyslexie experimenteren daarom met een vernieuwende aanpak.
Samen met de school
In de pilot krijgen kinderen met lees- en spellingproblemen eerst een behandeling van twaalf sessies met onderdelen uit de dyslexiezorg. Dat gebeurt in samenwerking met de school. Zo slaat de pilot twee vliegen in één klap. Niet alleen het kind wordt geholpen, er komt ook meer kennis over lees- en spellingonderwijs de klas binnen.
Stap vooruit
Is er sprake van te weinig vooruitgang in de eerste twaalf behandelingen? Dan wordt er daarna een onderzoek aangevraagd. In de praktijk blijkt de eerste serie behandelingen voor een deel van de kinderen al genoeg om een flinke stap vooruit te zetten. Ze kunnen in de klas verder geholpen worden. Daarmee komt er binnen de dyslexiezorg meer tijd en ruimte voor kinderen die echt ernstige dyslexie hebben. Zij krijgen na onderzoek een verdere behandeling.